۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۳۱۰۳۸
آیت الله نوری همدانی:

حرمت ربا با حیل شرعی از بین نمی رود | طرح بانکداری مجلس اصلاح شود

حرمت ربا با حیل شرعی از بین نمی رود | طرح بانکداری مجلس اصلاح شود
حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر لزوم اصلاح و بررسی مجدد طرح بانکداری مجلس تأکید کرد که حرمت ربا با حیل شرعی و قانونی از بین نمی رود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به نامه جمعی از فضلای حوزه و ابراز نگرانی از تصویب قانون بانکداری گفت: بارها گفته ایم دیرکرد حرام است و نباید با حیل شرعی آن را قانونی کرد.

وی افزود: بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر كرد به هر كیفیتی ربا و حرام است و سال گذشته بحث فصلی با دلایل فقهی در اینجا داشته‌ایم و از شدت گناه ربا بحث كردیم. بعضی‌ها گفته‌اند كه این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان كار استفاده می‌شود؛ بحث در مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است كه این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به حرمت ربا در قرآن و تفسیر المیزان در این زمینه اظهار داشت: علامه طباطبایی در تفسیرشان دو گناه را بزرگترین گناهان ذكر كرده‌اند، که زیر بار استكبار رفتن و دوم ربا است و قرآن کریم در 7 مورد به ربا اشاره کرده است. حضرت امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند كه حرمت این قراردادها با حیل شرعی از بین نمی‌رود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأكید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانكداری ابراز داشت: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم که آنها نگران دیركرد هستند و افراد زیادی زندگی خود را به همین دلیل از دست داده‌اند. البته ما به این طرح اشكالات متعدد داریم و در نامه منتشر شده فضلا اشكالات ذكر شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: آقایان با حوزه و علمایی كه در این رشته كار كردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود كه از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده‌است با این كیفیت مخالفیم.

محمد قمین
ارسال نظرات